Kestävää ruokaa ja kasvua Hämeessä

Blogi hämäläisestä ruokaketjusta kehittäjien silmin.

tiistai 28. kesäkuuta 2016

Idea edellä elintarvikebusinekseen

Seinäjoella ponkaistiin toissa viikolla käyntiin uusi ruuan tuottamisen, teknologioiden ja jalostamisen yritys- ja asiantuntijatapahtuma Food Business Summit Seinäjoki. Tilaisuus lupasi tarjota näkemyksiä alan megatrendeistä ja hiljaisista signaaleista niin alan asiantuntijoille kuin elintarvikealan yrittäjille.
Liekö yrittäjyys aikamme megatrendi, mutta sen ympärillä puhe paljonkin pyöri. Suomessa on jonkin verran pieniä ja innovatiivisia, ketteriä yrityksiä , jotka ovat löytäneet riittävästi liikkumatilaa isojen toimijoiden puristuksista. Näiden sangen ahtaassa tilassa toimivien startup -yritysten menestyksen avain on uskolliset ja valtavirtaa vastaan kroolia uivat kuluttajat.

2010-luvun yrittäjä ei ensisijaisesti mieti potentiaalista kohderyhmää ja sen volyymiä, vaan luottaa, että kehittämällä itselleen tärkeäksi kokemaansa tuotetta tai palvelua, sille löytyy kysyntää. Yrittäjyys on tänä päivänä myös ylpeyttä ja rohkeutta olla ulkona oman tuotteen kanssa. Läpinäkyvyys ja oman tuotteen takana seisominen ovat tärkeimmät markkinoinnin työkalut.

Elintarvikealalla jylläävät ilmiöt. Pohojalaasella periksi antamattomuudelle pystyyn nostettu viinatehdas Kyrö Distillery, tai Brewcats, manselaiset tytöt, jotka panevat – olutta, ovat aikamme ilmiöitä, joiden taustalla on rautaisen ja ammattimaisen työskentelytavan lisäksi hyvää tuuri ja oikea ajoitus. Yksin ei kukaan pysty uutta toimintamallia tai ennakkoluulotonta yritystä jaloilleen nostamaan, vaan ideoiden takana on lähes poikkeuksetta tiimi, jonka jäsenten erilaiset taidot ja osaamisen alueet muodostavat palapelimäisen alustan yritykselle.

Elintarvikebisnekseen pompsahtaneiden innovatiivisten yritysten lisäksi perinteisinä pidetyt yrityksetkin etsivät uusia toimintatapoja alati digitalisoituvassa maailmassamme. Kauppaketjut ovat murroksessa. Posti uudistaa palveluitaan. Miltäpä sinun mielestäsi kuulosta postilaatikko, jonka toisesta luukusta sisään sujahtaa sanomalehti ja toisesta luukusta kylmäsäiliöön tilaamasi kauppakassi? Entä sovellus, joka kertoo jääkaappisi tuotteiden viimeisen käyttöpäivän puhelimeesi ja opastaa jopa sinut kauppaan, jossa edullisempia viimeisen käyttöpäivän tuotteita on myynnissä? Myös viljelijöiden elämään astuu piakkoin uusia teknisiä apuvälineitä, joiden avulla voidaan täsmentää viljelytoimenpiteitä ja tarkkailla sadon laatua pitkin kasvukautta.

Tärkeimpänä Seinäjoelta tarttui mukaan tällainen resepti:
Menestyvän yritysidean eteen sinun oltava nopea ja muuttaa toiminnan muotoa ja tuotetta ajan hengen ja nopeasti muuttuvien trendien mukaisesti, käytettävä mielikuvitusta, joustettava sopivassa kohtaa ja kestettävä byrokratian ja valvonnan painetta. Notkean ja nopean toiminnan lisäksi yritysideasi tulee olla helposti skaalattavissa laajamittaiseenkin tuotantoon, jotta saat taustajoukkoihisi rahoittajia ja tukijoita.

Ei muuta kun ponnistamaan ulos autotalleista ja kotikonttoreista omien ideoiden kanssa!

Bloggauksen kirjoittanut Kasvua Hämeessä- hankkeen projektikoordinaattori Maria Kämäri

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti