Yli kolmekymmentä innokasta hämäläisen ruokasektorin kehittämisestä kiinnostunutta toimijaa kokoontui 17.1.2012 Wisahovissa Hämeenlinnassa.
Päivän aikana tuli esille itselle uusia tietolähteitä ja lähiruokaan liittyviä verkkosivustoja:
Lähiruokaoppaat: päättäjän opas, ostajan opas, yrittäjän opas. Katso avautuvasta sivusta oikean reunan valikosta!
Aitojamakuja.fi - elintarvikeyritysten hakupalvelu
Tietoa elintarvikelainsäädännöstä pienyritysten ja alkutuottajien kannalta
Lähiruoka määriteltiin niin, että se on suomalaista, tuoretta, lähellä tuotettua ja jäljitettävää. Todettiin, että ruokaketjun sijasta pitäisi puhua ruokajärjestelmästä ja alkutuotannon osalta on nähtävä markkinoiden erilaiset mahdollisuudet.
Paikalla olleet suurkeittiöiden ja ateriapalvelujen edustajat kertoivat, että ruokalistan suunnittelustrategiassa on mukana luomu, lähiruoka ja ekologisuus. Tärketä on riittävän suuret erät, toimitusvarmuus ja tuotteen jäljitettävyys. Nämä onnistuvat vasta, kun tuottajat ovat verkostoituneet. Kehittämiskohteita esim. kausiruuan käytön lisääminen.
Uusia myyntipisteitä ja -tapoja on suunnitteilla ja otettu käyttöön.
Moppiili - liikkuva monipalvelupiste aloittaa toimintansa kevään 2012 aikana.Tarkoituksena tuoda pientuottajien tuotteita kuluttajien ulottuville. Etelä-Hämeen martat suunnittelevat lähiruuan nettikauppaa ja pientä myyntipistettä Hämeenlinnaan.
Osuuskauppa Hämeenmaan myymälöissä on lähiruokahyllyjä, joissa 8-10 tuottajan tuotteita saatavilla.
Todettiin, että lapset ja nuoret ovat tärkeä kohderyhmä: Hämeenlinnassa on "älä heitä ruokaa roskiin" kampanja. Oppilaitosten merkitys uusien maatalousyrittäjien kouluttajina ja tuotannon erilaistamisen esille tuomisessa.
Useita hankkeita käynnissä esim. Huomisen hämäläinen ruoka ja juoma, Huomisen hämäläinen maatila, Huomisen osaajat, jotka kuuluvat Kasvua Hämeessä hankkeisiin, Lähiruokatreffit ja Kymppi - työkaluja ympäristöystävälliseen palveluketjuun.
Alueelisesta ruokatuotannosta valmistuu selvitys syksyllä 2012.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti